Nærmere beskrivelse af de forskellige holdtyper:                                                                                                                            Revideret 23-01-2014

Generelt forsøger vi at undervise efter den enkelte svømmers behov, ligegyldigt hvilket hold, vi snakker om. Det skal være hyggeligt og sjovt samtidig med at svømmerne lærer mest muligt i et passende tempo for den enkelte. Hvis svømmer eller træner anbefaler det, prøver vi så vidt muligt, at man kan skifte hold til det, der passer én bedst. Vi er altid åbne for ris/ros, så tingene kan fungere bedst muligt. Den enkelte svømmeinstruktør bestemmer indholdet i undervisningen, men vi deler naturligvis vores erfaring og idéer.

 

I nogle svømmeklubber er vinger forbudt. I Roklubben Vikings svømmeafdeling fraråder vi at bruge vinger, da det begrænser bevægelsesfriheden samt betyder, at man skal lære at svømme af to omgange. Først med vinger og så starter man igen lidt på ny, når vingerne fjernes. Det optimale er derfor at starte med bælte og plade, så man helt undlader vingerne.

 

Soppebassinet med mor eller far (ca. 8 uger til 2½ år):

Børn fra ca. 8 uger til ca. 2½ år kan starte i soppebassinet med far eller mor, men vi har desværre ingen decideret undervisning til den aldersgruppe. Formålet er vandtilvænning og en nemmere overgang til det mellemste bassin. Der betales kontingent for barnet. Husk at holde øje med om barnet fryser.

 

Plaskehold i det mellemste bassin (ca. 3-7 år):

Børnene lærer på en hyggelig og tryg måde de grundlæggende svømmeøvelser. Det drejer sig meget om vandtilvænning. Svømmebalance, motorik og vandtilvænning vil mest blive leget ind, men der bliver også undervist lidt i konkrete svømmetag.

 

Børn 5-8 år, begyndere i det mellemste bassin:

Udgangspunktet er det samme som nævnt ovenfor. Her bliver der dog svømmet lidt mere. Vi bruger meget plade og gerne bælte, men helst ingen vinger.

 

Børn begyndere i det store bassin (ca. 7-12 år):

De 2 første undervisningsgange vil vi starte roligt op med kun at svømme på tværs i den lave ende. Aldersintervallet kan være lige fra ca. 7 år til ca. 12 år. Vi forsøger bedst muligt med 2-3 hjælpere i vandet at differentiere undervisningen, så alle børnene for mest muligt ud af undervisningen. Her leges mange øvelser stadig ind, men der er stor fokus på den konkrete svømmeundervisning. Vi bruger meget plade og gerne bælte, men helst stadig ingen vinger.

 

Børn lettere øvede/begyndere i det store bassin:

Som beskrevet ved børn begyndere i det store bassin ovenfor, blot efterhånden mindre bælte samt mere konkret svømmeundervisning i forskellige svømmearter. Brystsvømning dog helst først ved 10-12 års alderen pga. led og motorik.

 

Børn øvede (ca. 8-13 år alt efter børnenes svømmefærdigheder):

Mange forskellige svømmediscipliner samt lidt dykning og udspring fra de forskellige vipper.

 

Meget øvede svømmere (konkurrencesvømmere):

Det er for dem, som ikke kun gider at svømme og som er blevet for store til børneholdene, hvor man leger. Det er for gode svømmere, som gerne vil både svømme og udfordre sig selv lidt med andre øvelser i vand end svømning. På dette hold svømmes alle stilarter, men der trænes også i øvelser til bassinlivredderprøven samt en masse andet spændende både under og over vand.

 

Barn og forælder i det mellemste bassin:

Mest for de helt små på 3-5 år, med fx far eller mor i bassinet til tryghed og støtte. Det bliver undervist mange af de samme øvelser som på plaskeholdet, men i en lidt mildere udgave. Fokus på vandtilvænning, men plaskebenene (både mave og ryg) kommer også lidt med

 

Motionister:

Få på dette hold ønsker undervisning. Der vil dog være en træner tilknyttet holdet rent overvågningsmæssigt, som man er velkommen til at få hjælp af, hvis man ønsker.

 

Vandgymnastik:

Dette er en kombination af fedtforbrænding og styrketræning til god musik og sjove øvelser. Vi kører i et højt tempo for at holde varmen, men stadig kan alle være med unge som ældre, mænd som kvinder. Om du kan lide dybt vand, eller ej…om du kan svømme eller ej, så kan du være med, idet øvelserne laves, så de kan udføres af alle. Her kommer ofte redskaber i vandet og der laves konkurrencer mm, så motionen bliver sjov.

 

Aqua Zumba:

Zumba er en fest. Det er en blanding af latinamerikansk dans og aerobic. Det er sjovt. Man får både rørt hele kroppen og grinet. Pas på for du kan blive afhængig J Dem med svage led, som normalt ikke kan være med til zumba, de skulle prøve Aqua Zumba. Man går glad herfra J

 

Alle, der er vandskræk eller ønsker hjælp til mere vandtilvænning, må endelig sige til. Så tilpasser vi noget sammen på et tidspunkt der passer ind med et motionshold. Vi har dygtige trænere til vandskræk J

 

Vi håber et af disse hold lyder spændende for dig. Spørg endelig, hvis I er i tvivl om, hvilket hold, der passer bedst.